Akkumulátor üzemeltetés – jótanácsok

Sokan nem értik a lényeget

A mobil eszközök lényege, hogy nincsenek helyhez kötve. Ez alapvetően azért lehetséges, mert valamilyen belső áramforrással rendelkezik, amit akkumulátornak hívnak. Az akkumulátor üzemeltetés helyes módja pedig annak ismerete, mit “szeret” és mit “utál” ez a kis hasznos eszköz.

Tapasztalatom szerint sokan nem értik a működési elvet, ami különbözik attól függően, milyen kémiai anyagok dolgoznak az energiatároló egységekben. Ha megadjuk az akkumulátorunknak amire szüksége van, biztosak lehetünk benne, hogy “hálás” lesz érte, amit a pénztárcánk is meg fog köszönni. Lényegében nem kell nagy dologra gondolnunk, mert egy kicsi odafigyeléssel is sokat tehetünk ennek érdekében.

Főbb akkumulátor típusok és rigolyáik

Itt leírom a főbb jellegzetességeket. Természetesen van sok egyéb apró dolog, de a lényeg ebben van az akkumulátor üzemeltetés tekintetében.

Lítium: a kis kedvenc (Lithium ion vagy lithium polimer)

LI akkumulátor üzemeltetés
Lítium akkumulátor mobilban

Az egyik leggyakrabban alkalmazott akkumulátor típus. Mobiltelefonokban, laptopokban, okos órákban és vezeték nélküli fejhallgatókban találkozhatunk vele leginkább.

Amit “szeret”:

  • Minél jobban fel legyen töltve.
  • Minél kevesebb töltési ciklus. Egy töltési ciklus az az energiamennyiség, amit 0%-ról 100%-ra való töltés alatt kap az akkumulátor.  Hiába töltöd 100-szor 1%-ot, az csak egy töltési ciklus.
  • Szoba hőmérsékletet.
  • Töltőn lenni. (A töltés gyakorisága nem túl lényeges tényező.)

Amit “utál”:

  • Ha teljesen hagyják lemerülni (mély kisütés).  Van egy pont, ami után már nem hozható vissza a tárolókapacitás. Javasolt a tartósan nem használt (töltőre nem kerülő) eszközből az aksi kivétele (lehetőleg teljesen feltöltött állapotban).
  • Feleslegesen meríteni. Sokan gondolják úgy, le kell meríteni, ahhoz hogy a kapacitását megőrizzük, de ezzel inkább használódik feleslegesen. Laptopnál azt tapasztaltam, hogy jobb állapotban marad az aksi, ha lehetőség szerint mindig töltőn van.
  • Extrém hideg vagy meleg.
  • Zárlat. Ettől fel is robbanhat, szóval csak óvatosan!

Véleményem szerint ez az egyik leghálásabb akkumulátor típus. Ha lehetőség van választani, akkor inkább ilyen aksival szerelt eszközt választok.

Bővebb leírást itt találhatsz róla.

Nikkel-kadmium (NiCd), nikkel-metál-hidrid (NiMH)

Ezt a kettőt egy kalap alá vettem, mert nagyon hasonlóan működik. Tárolókapacitásban van igazából különbség.

Régebbi mobil eszközökben volt ilyen. De még ma is lehet találkozni vele máshol. Például a tölthető elemek nagy része ilyen. Elektromos fogkefékbe is főként ilyet tesznek.

Amit “szeret”:

  • “Formázni” kell. Mielőtt először használnád kétszer-háromszor teljesen le kell meríteni és feltölteni. (Tévesen néhányan ezt javasolják a lítium aksiknál is.)
  •  Szoba hőmérsékletet.
  • Teljes lemerítést és feltöltést egyhuzamban.

Amit “utál”:

  • Rátöltést. Ez alatt azt kell érteni, hogy valamennyit rátesszük a töltőre, de nem hagyjuk teljesen feltölteni.
  • Mély kisütést, vagyis ha sokáig nagyon alacsony szinten hagyjuk a töltöttségi szintet (a lítiumnál jobban viseli ezt az állapotot).
  • Extrém hideget vagy meleget.

Olcsóbb az előállítása, de cserébe nem annyira hálás jószágról van szó.

Ólom akkumulátor, zselés akkumulátor

Ha autóban levő akkumulátort töltöttél már, akkor tudod miről van szó.

Persze ez egy informatikai blog, de ilyen aksikkal zselés formátumban lehet találkozni szünetmentes tápegységekben. Azért zselés, mert nem kell/lehet bele vizet vagy savat önteni, mint sok autó akkumulátorba. Ilyen szempontból gondozásmentes.

Amit “szeret”:

  • Időközönként teljesen lemeríteni, hogy “pihenjen”.
  • Menet közben töltögetni.
  • Szoba hőmérsékletet.

Amit “utál”:

  • Ha sokáig nincs lemerítve. Ilyenkor látványos kapacitáscsökkenés tapasztalható (értsd: gyorsabban lemerül).

Akkumulátor üzemeltetés – alapelvek

Látható ezekből, hogy megéri ismerni a különböző alap típusokat. Az akkumulátor üzemeltetés egyébként nem bonyolult feladat, igazából némi odafigyelést igényel.

Fontos tudni: mindegyik aksi idővel veszít a kapacitásából, vagyis gyorsabban fog lemerülni. Ez egy természetes folyamat. (A termodinamika 2. alaptétele értelmében minden a rendezetlenség felé halad.) A jó üzemi hőmérséklet pedig az, amin mi is jól érezzük magunkat.

A ló túlsó oldala is kerülendő, hogy mindentől megóvjuk az aksit. Mert az akkumulátor van az emberért és nem fordítva. Az optimalizmusnak ebben az esetben is nagy hasznát venni.  Találd meg az egyensúlyt! :D

Tudod, az energia nem vész el, csak átalakul. Tőled is függ, hogyan teszi ezt. ;)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük